Monday 18 June 2012

KE MANA ARAH TUJU MU?


Untuk mencapai apa yang kita hendak di dunia dan akhirat, kita perlu ada matlamat yang jelas  dan bertulis. Tanpa matlamat, hidup kita tiada haluan dan kemungkinan besar kita akan menghabiskan hidup di dunia ini tanpa kejayaan dan tidak berjaya di akhirat.

Matlamat kita adalah kepunyaan kita dan terpulang kepada kita untuk menetapkannya. Bila matlamat kita nyata, maka semua yang kita lakukan setiap hari akan menjurus pada matlamat kita. Jika tidak di dunia ini, di dunia yang seterusnya.

Bayangkan jika ada sahabat kita mengajak kita naik kereta untuk berjalan-jalan. Setelah, kereta bergerak, kita bertanya, “Mat, nak ke mana ni?” sahabat tersebut menjawab, “Kita tengoklah sampai mana nanti.” Jika jawapannya begitu, apa kita akan rasa?

Situasi tersebut tentang ketiadaan matlamat yang ditetapkan. Akhirnya apa yang berlaku ialah kita akan hilang minat dan akan membuat sesuatu tanpa sasaran. Usaha tanpa minat dan akan membuat sesuatu tanpa sasaran. Usaha tanpa minat atau sasaran akan membuang masa, menjadi bosan dan mundur. Jangan sampai kita kecewa pada saat menghembuskan nafas terakhir.

Tanpa matlamat hidup, seseorang itu akan melalui kehidupan bagaikan berjalan bersiar-siar makan angin. Ibarat seperti sebuah belon yang diletak di tengah laut, dibawa ombak, angin dan air.

Persoalannya, adakah kita hendak memimpin diri kita sendiri ke arah destinasi yang tidak semestinya mengikut kehendak kita? 



No comments:

Post a Comment